TRIP KIA ORA - Part 1 --> Auckland ~ Christchurch ~ Lake Tekapo

By MiaAngie - September 08, 2018

Salam :)

Hari ni memandangkan cuti hari sabtu, mood nak update blog tetibe ada...cantik! Idea boombastic tu tidak lah...cuma nak share pengalaman gi obersea. Haaaah! Over the sea...and vitamin sea :-p. Tapi trip ni bukan baru-baru ni punya trip...last year punya! Hahahaha!

Dalam entry sebelum ni, aku pernah mentioned pasal nak ke negara kiwi kan? New Zealand! Yup, New Zealand! Macam percaya kan boleh sampai sana...perasaan tu memang syiok yang tak terungkap dengan kata-kata.

So, untuk menjayakan plan NZ ni, aku & rakan-rakan main kutu khas untuk melancong. Setiap bulan RM150 bermula Januari 2016. Perghhhh betul-betul baik punya perancangan. Dalam urusan kutu ni, aku lah banker merangkap bendahari trip NZ ni. Selain itu, aku pun rangka & planned itinerary sesuai dengan bajet. Banyak blog yang aku singgah dan lawat sepanjang buat itinerary NZ ni. Selain blog, aku cari info kat FB & IG. Sambil-sambil tu jenguk website ticketing...mana tau tetibe ada sales kan.

Kebetulan, AA buat sales awal tahun 2017...memang rezeki lah kalau dapat pancing tiket mur-mur kan. aku tried banyak kali juga...lagging & lagging tu wajib! Tapi kalau dah rezeki memang tak ke mana. Alhamdulillah aku dapat pancing ticket KUL - AKL - KUL = AA dengan RM948 mulai 29 September 2017 - 12 Oktober 2017!!! Dengan harga macam tu memang x boleh tunggu dah. Terus rembat lah! Bila dah dapat ticket ke Auckland, nak beli ticket ke Christchurch pula sebab nak explore south island. Untuk flight AKL - CHC - AKL weolls beli ticket dengan Air New Zealand = RM550.

Bila tiket dah ada, next step plan itinerary yang betul-betul punya lah. Settlekan penginapan, sewa kereta, list barang-barang yang perlu di bawah...list Pak'N'Save yang terdekat...wajib shopping jajan kat Pak'N'Save kalau dah kat NZ. Ayam & daging halal pun dorang ada jual. Syukur :)

So tiba hari yang ditunggu...seronok + dagdigdug. Titik pertemuan 5 orang FIT (free independence traveller) a.k.a backpackers di KLIA2. Sembang-sembang, gelak-gelak, tepuk tampar sebelum masuk departure hall. Flight ke Auckland berlepas dari KLIA2 pada jam 11.30 malam. Memang tido jer lah dalam flight...tapi x lena mana pun...tidur-tidur ayam. Kalau naik AA, flight ni akan singgah di Gold Coast, Aussie. Tapi x perlu nak amik visa Aussie sebab singgah kejap jer. Kejap-kejap pun tetap kena turun kat routine checking. Settle checking bagai, naik balik kapal yang sama tapi crew AA yang lain sudah. Bestnya dorang dah segar bugar...weollsss gosok gigi & cuci muka jer :-p.

Alhamdulillah, jam 4 petang (waktu NZ) touchdown di Auckland! Kia Ora!. Masa NZ beza 4 jam dari Malaysia. Lama woooo urusan imigresen & kastam NZ ni...bapak ramai pelancong :-p. Nak senang declare jer kat borang kuning tu apa yang kita bawa. Clean & clear. Lepas tu aku & the geng bergerak ke domestic departure untuk flight ke Christchurch pula. Time ni spring, jadinya memang sejuk-sejuk sampai ke tulang juga :-)⎹

Berlepas dari Auckland ke Christchurch dalam 8.30 malam & sampai di CHC dalam jam 9.30 malam. Singgah solat jap kat bilik solat yang disediakan dalam area arrival. Settle semua urusan, kami semua gerak ke penginapan di Jucy Snooze, bersebelahan dengan airport CHC.

Keesokan hari tu, settle urusan personal, kami naik shuttle Jucy ke pejabat sewa kereta Jucy. Sekejap jer urusan kat pejabat Jucy sebab payment dah settle awal lagi. Next location --> Lake Tekapo & Lake Pukaki. Perjalanan amik masa 3-4 jam sebab had kelajuan 100km/h...kalau terlajak laju SAMAN ler! Polis traffic NZ ni memang lepak tepi jalan weiii...seram!

Team FIT yang gila-gila :-))
Lake Pukaki yang sangat cantik...bagai lukisan
Air tasik ni memang sejuk gilakkk...menggigil bahhhhhh
Suasana awal pagi di Lake Tekapo dengan suhu 2'c...gigil
Posing depan homestay yang berdepan dengan Lake Tekapo...syiok ok
Church of Good Shepherd...salah satu landmark @ Lake Tekapo

Dari Lake Tekapo kami meneruskan perjalanan ke Dunedin...continue di entry yang seterusnya :-))