Perth : Part 1

By MiaAngie - January 10, 2016

Salam

Dah lama x tulis upload tiba-tiba Perth : Part 1 :-p
Jadi, nak share pengalaman aku & family gi jejalan kat Perth November 2015 yang lepas. Dah dekat 2 bulan baru mau cerita ka? :-))
Actually niat nak menulis tu kuat tapi ada jer halangan...halangan lah sangat
Lepas balik dari Perth, aku busy urus majlis walimatul urus adik bongsu aku.
Nak tak nak pendam dulu lah niat mau share trip Perth ni kan

So without further ado, aku cer ya :-p
Tiket return KUL-PER-KUL aku beli hujung november 2014. Nak peginya tu November 2015 (O_O). Setahun ngko beli tiket gara-gara promosi AA punya pasal. Harga tiket boleh tahan murah juga untuk aku & hubby + anak-anak, add-on luggage & chop seat awal-awal. Rezeki aku dapat harga tiket return dalam RM2,800.00++. Haruslah lompat-lompat atas katil sambil gigit bantal. Dalam tempoh nak gi melancong tu, aku & hubby urus permohonan kebenaran keluar negara (prosedur gomen), cuti, insurans, visa dan lain-lain keperluan. Alhamdulillah semua urusan berjalan dengan lancar. Tinggal mau fly sajor :).

Aku sefamili gerak dari KK-KUL pada 24 November 2015 dengan MAS. Anak-anak jangan cakaplah kan, excited betul. X berhenti tanya bila sampai kat Aussie. Ayahnya layan kan saja sampai lebam. Flight gi Perth kul 12.00 am 25 November 2015. Amik masa hampir 6 jam juga baru sampai kat Perth nun. Puas lah anak aku ni bertukar posisi tidur. Masak aku dengan hubby :-p.

Alhamdulillah kul 6.00 touched down kat Perth International Airport. Nak lepas imigresen & kastam dorang pun boleh tahan aku punya berdebar. Masa dalam flight dah ticked siap-siap di borang kuning tu. Declared apa yang kami bawa. Time kat kaunter imigresen apa yang pegawai tu tanya aku jawab dengan cool. Polite dorang ni sambil senyum-senyum kat anak-anak aku. Lepas kat imigresen, nak tempuh pegawai kastam pula. Time ni lagi thrill, ibu ada dog anak aku cakap. Aku pesan kat dorang supaya relax sebab xde bawa makanan yang terlarang kan. Alhamdulillah lepas!

Keluar dari arrival hall aku terus cari kedai telekomunikasi, nak beli simcard Optus. Selesai urusan simcard, aku dan rombongan naik bas free gi domestic terminal. Dari sana naik bas gi bandar Perth. Nak jadikan cerita hubby aku mabuk kepayang naik bas, anak-anak lak yang steady. Saja nak try pengangkutan awam kan & malas naik teksi yang mahaiiii itu. Tapi weolss free x payah bayar tambang naik bas ni dari airport sampai bandar Perth. Hihihihi untonglah :-p


Bas berhenti betul-betul dekat dengan Bayswater Car Rental. Dari awal lagi plan nak drive di Perth ni. Pembayaran siap, terus staf tu bagi kunci. Kami sewa keta toyota corolla hatchback. Aku start pandu dulu sebab hubby masih pening-pening lalat. So first destinasi cari pastri tersohor yang selalu blogger cerita itu. Settle beli pastri dan makanan lain buat bekalan, aku & family terus gi Caversham Wildlife Park. Jom layan gambar lahhhh :-) ---> banyak tul karangan aku ni!

Posing dulu geng backpackers semua :-p

Gigih nak bagi makan kanggaroo yang dan kenyang tu bah. Aku takut tengok ekor kanggaroo yang besar dan berbulus :(

Dah kenyang sangat tu bang 

Model highway waktu petang (panas weiii)

Dari Caversham, kami terus gerak ke arah selatan Perth (betul ka?) menuju ke Pinnacles Desert, Nambung National Park. Jauh juga jaraknya dari bandar Perth...aku dan anak-anak siap tertidur lagi. Jalan cantik, lurus tapi kena ikut speed limit. Kalau 80km/j ikut lah ya...kang surat saman sampai di rumah kita :-p.

Hoorey sampai sudah...lepas bayar fee, kita ronda dengan keta ok. Angin kencang juga masa ni, pasir -pasir berterbangan

Itu lah pinnacles yang dicari...batu-batuan tapi unik

Abang misai belanja satu gambar + perut jatuh ke depan ;-p

Kami laki bini sibuk bergambar...anak-anak membuta sepanjang jalan...jet lagged ka apa tu :-p

Dah puas melawan angin kencang + pasir + tudung nak tercabut, kami pun gerak menuju ke Cervantes Lodge Backpackers di Seville, Cervantes WA. Ala-ala kampung juga tapi sunyinya...macam aku sekeluarga jer yang ke sana ke mari di kawasan ni. Check-in pastu bersihkan diri + makan maggi. Cervantes Lodge ni dekat dengan laut...Lautan Hindi ok.

Ok nanti sambung Part II pula...mau zzzZZZZ sudah...nite

  • Share:

You Might Also Like

1 comments

  1. Mana part 2 nyer?Kami pun baru balik dari Perth...teringat-ingat

    ReplyDelete

Popular Posts